CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, December 10, 2011

~Matlamat Hidup Yang Sebenar~

اِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي ِِ رَب الْعَالمين    ّ




Kita semua tau,yang kiat dating dari Allah SWT,kita diciptankan dengan sebaik2 ciptaan,sebagaimana firman Allah SWT :
لقد خلقنا الاءنسان في أحسن تقويم (التين : 4)
 
 MATLAMAT sebut je perkataan ni macam2 yang timbul dalam fikiran kitaka??tujuan,destinasi,hala tuju dan macam2 lagi lah.Matlamat inilah yang manjadi faktor penting untuk kita ini terus kekal bertahan diatas jalan perjuangan kita.
 Contoh la kan,bila kita belajar,kite kena tai sebab apa kita belajarkan??
Contoh sebab : sebab mak ayah, sebab keluarga,sebab masa depan,sebab buah hati pun ada jugak,,semua benda tu lah yang membuka semangat kita, membuatkan kita sukar untuk putus asa,bila kita  nak putus asa,kita ingat balik matlamat kita,sebab apa,tujuan apa, insyaAllah kita akan kembali bersemangat.
  Sorang Ulama’ ada berkata “ berputus asa ditengah jalan itu adalah kerana berlaku kesilapan di titik mula”
  Jika kita jelas knapakita memulakan langkah,kita akan jelas apa yang kita nak capai,jadi,susah untuk kita putus asa.  
  Okeyh! Cuba kita lihat pada skop yang lebih luas pulak,yakni kehidupan kita laa..Adakah  kita tau matlamat dan tujuan kita didatangkan ke dunia ini?knapa sebenarnya Allah menciptakan kita didunia ini??
  Okeyh! Cuba kita lapangkan minda dan hati kita sekejap..kita sama2 renungi firman Allah SWT :
وما خلقت الجن والاءنسان إلا ليعبدون (الذاريات : 56)
“dan tidaklah kami ciptakan jin dan manusia itu melainkan hanya untuk beribadah kpada kami”
   Itulah tujuan manusia diciptakan,Allah menciptakan kita,maka matlamat kita ialah Allah semata2.Tujuan hidup kita ialah beribadah kepada Allah.Allah tak menciptakan kita atas sebab lain.
  Jika kita menganggap matlamat hidup kita sebagai ibadah, kita akan berusaha menjauhkan diri kita dari segala yang Allah murka,bahkan kita akan jauhkan diri dari sgala perkara2 yang merosakkan diri kita.
  Bukankah dgan meletakkan ibadah sebgai matlamat hidup kita akan rasa nak buat lebih byak kebaikkan?bukankah nanti kita akan lebih mendekati Allah yang menciptakan kita?
  Matlamat itu,ialah matlamat yang besar dan kukuh,kita pastinya sukar tersasar jika kita menyedari matlamat sebenar kita didatangkan,jika kita sedar akan matlamat ini kita akan lebih Berjaya,bukan saja didunia bahkan di akhirat juga.
  Marilah sama2 kita jadikan kehidupan kita ni sebagai ibadah untuk kita Berjaya dunia dan akhirat.
ومن  يقول  ربنا ءاتنا في الدنيا حسنة والأخرة حسنة وقنا عذاب النار(البقرة: 201)
“dan ada diantara mereka yang berdoa,wahai tuhan kami berikanlah kami kebaikan didunia dan akhirat dan peliharahlah kami dari azab api neraka”

2 comments:

  1. :) moga kalammu turut mnjdi ibadah,. truskan da'wahmu saudarak

    ReplyDelete